Tips og tricks til små forretninger og selvstændige

Nethandlen boomer – og det er ikke noget nyt. I dag bruger vi dog endnu flere penge på nettet end vi plejer, formodentlig fordi at de fleste butikker er lukket ned på grund af pandemien og vi derfor ikke bare kan tage ud og shoppe. Det er også pandemien, der er grunden til, at der er flere og flere, der overvejer at åbne deres egne små shops med f.eks. deres hjemmelavede lækkerier. Det kan f.eks. være hjemmelavede øreringe, keramik eller håndfarvet garn. Vi har derfor her samlet nogle tips til dig, der overvejer at blive selvstændig i denne underlige tid.

Brug de sociale medier

Det er dyrt at få lavet en hjemmeside. Den kan nemt komme til at koste 20.000 kroner, og det er ikke noget, som den lille selvstændige har råd til – i hvert fald ikke til at starte med. Det er derfor her en god idé at bruge de sociale medier til at promovere sine varer og naturligvis også sælge. Det er måske lidt mere omfattende end en webshop, men det er samtidig også en mere personlig måde at have kontakt med sine kunder på, og det er uden tvivl noget, kunderne sætter pris på. Det er dog også muligt at bruge platforme som f.eks. Etsy til at lave en lille shop. Det er ganske gratis, men fungerer lidt som en webshop.

Pak produkterne ind med kærlighed

Man ved, hvad man kan forvente, når man bestiller fra en stor etableret webshop – og det er derfor her, den lille selvstændige skal skille dig ud. Det kan gøres på mange forskellige måder. Man kan f.eks. pakke produkterne ind i silkepapir og klistermærker med logo som disse logomærkater fra Billesbølle. Man kan lægge et lille stykke slik eller en pose te med. Man kan lægge en lille ekstra vare med i pakken, som f.eks. en vareprøve på et lignende produkt. Det er noget, som dine kunder helt sikkert vil huske – og det kan gøre, at de vender tilbage igen og igen.

Hold serviceniveauet højt

Service er noget af det vigtigste i en lille virksomhed. Hvis du gerne vil have et godt ry og have flere og flere kunder i butikken, er det vigtigt, at du står til rådighed for dine kunder, f.eks. på Messenger på Facebook eller Direct message på Instagram. Du skal være klar til at svare på spørgsmål og sørge for at dine kunder er tilfreds. God service er ikke noget, man som kunde lige glemmer igen, og det gør, at man hurtigt kommer tilbage og handler hos dig igen.