Hvor mange skridt bør jeg gå om dagen?

Motion er sundt for kroppen of har mange sundhedsfordele. Det gælder dit hjerte og kredsløb, der bliver stærkere, når du får pulsen op. Derudover mindsker motion risikoen for en række sygdomstilstande som eksempelvis diabetes og kræft.

Der findes mange former for motion, som du kan give dig i kast med. Det behøver bestemt ikke at være intens fodbold eller badminton. Faktisk tæller en gåtur også som motion. Det vigtigste er bare, at du får rørt dig på jævnlig basis. Du har måske hørt reglen om, at du bør gå 10.000 skridt om dagen. Er det overhovedet nødvendigt, og hvordan kommer du bedst muligt i gang med at gå? Det kan du blive klogere på i de følgende to afsnit af denne artikel.

Sådan kommer du i gang med at gå ture

Gåturen er den oplagte motionsform til dig, der har en travl hverdag. Du kan gå ture, når du vil, og du bestemmer helt selv længden af den enkelte tur. Du bør dog ikke gå på kompromis med dit fodtøj, hvis du skal gå længere ture. Selvom gang er en blid motionsform, kan den godt være hård for kroppen, hvis dit fodtøj ikke er optimalt. Invester derfor gerne i nogle gode sko – eksempelvis nogle asics sneakers.

Hvor meget bør jeg gå om dagen?

Alle mennesker er forskellige, og derfor findes der heller ikke noget magisk antal skridt, der bare passer til alle. Er det sundt at gå 10.000 skridt om dagen? Ja, det er det bestemt. Men der er også forskning, der peger på, at du får samme sundhedseffekt ved at gå 6.000 skridt om dagen. Det vigtigste er altså ikke antallet af skridt, men i højere grad at du får brugt kroppen regelmæssigt. Derudover er det også vigtigt, at du dyrker noget motion, som du nyder. En cykeltur kan være lige så god som en gåtur.